fredag den 16. marts 2012

Flutes med hvidløg og krydderurter

Hvem elsker ikke et godt stykke brød? Jeg kunne leve af godt brød!


Dette er en opskrift der blev til ved, at jeg skulle afprøve at bage med hvid hvedemel for evt. at kunne få lidt sundere brød i min kæreste, som kun spiser hvidt brød. Og jeg mener hvid hvedemel! Altså ikke den almindelige hvedemel, men den type mel der er grov, men lys. (Kan fx. købes i føtex)

Ingredienser til 3 flute:
5 dl lunkent vand
50g gær (eller mindre, men så skal det høve længere tid)
3 fed hvidløg
2 spsk. blandede tørrede krydderurter (jeg bruger en blanding af oregano, timian og basilikum)
1 tsk. salt
3 spsk. olie
Halvt hvid hvedemel og halvt alm. hvedemel

Gæren opløses i vandet.
Tilsæt salt, olie, krydderurter, pressede hvidløg og hvid hvedemel til dejen bliver godt blød.
Rør godt og tilsæt mel til dejen kan æltes.
Ælt godt og form til flutes.

Hæver til dobbelt størrelse og bages i ovnen ved 200 grader 15 minutter ca. eller til de er bagt :)

1 kommentar: